

Juf Marit 3A Juf Daisy 3B
Dit leerjaar
zal geheel in het teken staan van (nog beter) leren lezen, schrijven en het
verder uitbouwen van de rekenvaardigheden. Hieronder een kleine toelichting op
een aantal vakgebieden, regelingen en afspraken en bijzondere (toets)momenten
in groep 3. Lezen/Taal In groep 3 werken we met de leesmethode Veilig Leren
Lezen, kim versie. Deze methode is opgebouwd uit 12 kernen. In de eerste 6
kernen staat het aanleren van nieuwe letters en het oefenen van een goede
leestechniek centraal. In de laatste 6 kernen komen bijzondere leesregels en
letterclusters aan bod. (denk aan de –ooi-aai-oei, ng, nk) en groeit de
leestechniek uit tot een geautomatiseerd proces. In groep 3 wordt er iedere dag
veel nieuwe lesstof aangeboden en geoefend, maar we kunnen niet zonder uw hulp.
Thuis oefenen en herhalen is erg belangrijk.
Iedere kern
sluiten we af met een leestoets om de vorderingen van uw kind te kunnen
bekijken. 4 keer per jaar is er een uitgebreider toets moment ingelast om nog
specifieker de leesvorderingen van uw kind te kunnen observeren. Deze
uitgebreide toets momenten zijn na kern 3 de herfstsignalering. Na kern 6 de wintersignalering.
Na kern 8 de lentesignalering. Na kern 11 de eindsignalering. Deze toets
momenten helpen ons om de leesontwikkeling goed te kunnen volgen en
interventies in te zetten waar nodig.
Rekenen
We rekenen met de methode De wereld in getallen, 4e
versie. We starten in groep 3 met het tellen tot 20. Het splitsen van de
getallen tot 10 zorgt ervoor dat uw kind straks de sommen t/m 10 kan gaan
maken. We gaan de getal rij verder verkennen en ook sommen tot 20 maken. Iedere
week hebben we een project les waar we rekenonderdelen zoals rekenen met geld,
het metriek stelsel en nog veel meer aanbieden. Uiteindelijk kunnen we sommen
maken t/m 20 en tellen tot 130.
Schrijven
De schrijfmethode is Pennenstreken.
Deze schrijfmethode is gekoppeld aan de leesmethode waardoor de aangeleerde
letter ook als een ‘schrijfletter’ wordt aangeleerd. Tot kern 6 schrijven we
alle schrijfletters los. Daarna gaat uw kind leren deze letters te verbinden.
Wanneer de schrijfletter is aangeboden motiveren wij de kinderen alleen nog de
‘schrijfletter’ te gebruiken en het schrift in blokletters niet meer te
gebruiken.
CITO op onze
school nemen wij de methode ongebonden CITO toetsen af in januari/februari en
juni. In groep 3 is dit een toets spelling, rekenen, lezen. Eind groep 3 nemen
we ook begrijpend lezen af. De leestoetsen van CITO bestaan uit het lezen van
een tekst (AVI-toets) en het lezen van woordrijtjes (DMT-toets). Deze
leestoetsen nemen we af rond februari. Naar aanleiding van deze leestoetsen kan
uw kind een AVI-niveau behalen waardoor u ook in bibliotheekboeken op het
leesniveau van uw kind kunt gaan lenen. Het streven is om in januari leesniveau
M3 (midden groep 3) te behalen en aan het einde van groep 3 leesniveau E3 (eind
groep 3) te behalen.